Gmina zatrudnia pracowników samorządowych, których status określa: wybór, powołanie, oraz umowa o pracę.
1. Wójt - stanowisko z wyborów bezpośrednich
Obowiązki:
1. Jest kierownikiem zakładu pracy w rozumieniu kodeksu pracy.
2. Jest terenowym organem obrony cywilnej.
3. Reprezentuje gminę na zewnątrz i prowadzi negocjacje w sprawach dotyczących gminy.
4. Nadzoruje realizację budżetu.
5. Realizuje politykę kadrową i odpowiada za przestrzeganie przepisów związanych ze stosunkiem pracy.
6. Wydaje decyzje z zakresu administracji publicznej.
7. Udziela pełnomocnictwa w sprawach należących do jego wyłącznej kompetencji o udzielaniu pełnomocnictwa.
8. Podejmuje czynności należące do kompetencji rady w sprawach nie cierpiących zwłoki i mogących zagrażać życiu.
9. Mianuje pracowników samorządowych według zasad ustalonych Statutem Gminy i niniejszym Regulaminem
10. Jest przełożonym pracowników zajmujących stanowiska kierownicze w urzędzie gminy i w jednostkach organizacyjnych gminy.
11. Wydaje zarządzenia wprowadzające w życie regulaminy dotyczące działalności urzędu, instrukcje obiegu dokumentów, regulaminu funduszu nagród, funduszu socjalnego i mieszkaniowego.
12. Powołuje rzecznika dyscyplinarnego.
13. Zgodnie z powyższymi zagadnieniami, może udzielać stałego lub jednorazowego pełnomocnictwa pracownikom zajmującym kierownicze lub samodzielne stanowiska pracy.
14. Przyjmuje ustne oświadczenie ostatniej woli spadkodawcy.
2. Sekretarz Gminy - stosunek na podstawie umowy o pracę
Obowiązki:
1. Wykonuje funkcje kierownika administracyjnego urzędu gminy i w tym zakresie:
a) opracowuje zakresy czynności dla poszczególnych stanowisk
b) informuje wójta o konieczności dokonywania zmian personalnych,
c) nadzoruje czas pracy pracowników samorządowych,
d) wprowadza nowo przyjętych pracowników,
e) dba o wygląd budynku urzędu i jego otoczenia,
f) nadzoruje właściwe wydawanie środków finansowych na materiały biurowe,
g) wspólnie ze skarbnikiem planuje koszty utrzymania urzędu i rozlicza się z wydatków przewidzianych na ten cel w budżecie gminy,
2. Pełni stały nadzór nad funkcjonowaniem urzędu.
3. Współpracuje z radą gminy i jej komisjami i nadzoruje pracę stanowiska zajmującego się obsługą rady.
4. Współpracuje z sołectwami i zapewnia udział przedstawiciela urzędu na zebraniu wiejskim.
5. Organizuje bibliotekę urzędu i dba o stałe uzupełnianie publikatorów przepisów prawnych.
6. Nadzoruje przygotowanie materiałów pod obrady rady gminy i komisji rady.
7. Przeprowadza okresowe kontrole dokumentacji w zakresie załatwiania spraw.
8. Przedstawia wójtowi propozycje do powierzania określonych czynności pracownikom, a w szczególności tych, których konieczność wykonania nastąpi w czasie przyszłym.
9. Współpracuje z sąsiednimi gminami w zakresie spraw wspólnych.
10. Przyjmuje pisma sądowe i prokuratorskie w wypadku niemożności doręczenia ich adresatowi w miejscu zamieszkania.
11. Prowadzi rejestr skarg i wniosków.
12. Wykonuje inne czynności powierzone na podstawie przepisów oraz obowiązki i polecenia przekazane przez wójta.
3. Skarbnik Gminy (główny księgowy budżetu) - stanowisko z powołania
Obowiązki:
1. Realizuje budżet gminy.
2. Przekazuje pracownikom samorządowym wytyczne do opracowania niezbędnych informacji związanych z projektem planu budżetowego.
3. Przygotowuje projekt budżetu.
4. Dokonuje analizy budżetu i informuje wójta o jego realizacji.
5. Dokonuje kontroli finansowej, przygotowuje i organizuje obieg dokumentów finansowych.
6. Zapewnia nadzór finansowy nad gospodarką mieniem gminnym.
7. Informuje radę gminy o odmowie złożenia kontrasygnaty względnie sytuacji, która taką odmowę mogła spowodować.
8. Przygotowuje sprawozdania z wykonania budżetu gminy i innych funduszy.
9. Rozlicza i nadzoruje gospodarkę finansową jednostek organizacyjnych gminy i zakładów budżetowych.
10. Realizuje postanowienia ustaw o dochodach gmin i finansach publicznych.
11. Nadzoruje realizację ustaw o podatkach stanowiących dochody gminy i ustawy o opłacie skarbowej.
12. Nadzoruje prowadzenie księgi inwentarzowej.
13. Współpracuje, Urzędem Wojewódzkim, Regionalną Izbą Obrachunkową, ZUS-em i innymi podmiotami w zakresie działalności finansowej.
14. Wykonuje inne obowiązki i polecenia przekazane przez wójta.
4. Radca prawny - stosunek na podstawie umowy o pracę
Obowiązki:
1. Udzielanie opinii i porad oraz wyjaśnień w zakresie stosowania prawa.
2. Bieżąca analiza zmian w obowiązującym stanie prawnym w zakresie działania urzędu.
3. Uczestniczenie w rokowaniach, których celem jest nawiązanie, zmiana lub rozwiązanie stosunku prawnego.
4. Wydawanie opinii pisemnych na wniosek w sprawach:
a) projektów uchwał rady gminy i zarządzeń wójta,
b) zawarcia umowy długoterminowej lub nietypowej albo dotyczącej przedmiotu o znacznej wartości,
c) rozwiązywania stosunków pracy z pracownikami,
d) zawarcia i rozwiązania umowy z kontrahentem zagranicznym,
e) zawarcia ugody w sprawach majątkowych.
5. Reprezentowanie urzędu przed organami orzekającymi
5. Samodzielne stanowiska pracy pracowników samorządowych
Zakresy czynności pracowników samorządowych zajmujących jednoosobowe samodzielne stanowiska pracy określają zakres prowadzonych spraw związanych z obsługa mieszkańców, interesantów i obsługa gminy.
Rodzaje stanowisk, symbole stanowisk, porządkowanie i obsługę etatową określa „Struktura stanowisk Urzędu Gminy Głowno”
|